Всякий, ненавидящий брата своего, есть человекоубийца; а вы знаете, что никакой человекоубийца не имеет жизни вечной, в нем пребывающей. 1 Ин. 3,15

Обсуждение статьи "ИЗБАВИТЕЛЬНИЦА, ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ"

Олексій Тре
пользователь
УПЦ МП

Сообщений: 2247
Дата регистрации: 03.04.2013
Re: об элементах визант. и западн. влияния
30.07.2019 09:41:08 в ответ на "Re: об элементах визант. и западн. влияния" (Олексій Тре)

> Не знаю какой список для написания Иерусалимской был взят за основу. В любом случае, как по мне, икона в позднем ренессансе, и если это не российская школа, то итальянская.

[Вдогонку]: Один православный журналист (блогер),со ссылкой на книгу Λέκκος Ευάγγελος Π. "Παναγίες των Ελλήνων", Η Ελευθερώτρια, εκδ. Σαΐτης, 2011 [обложка: http://saiti.gr/product/no-06-panagia-i-eleytherotria/ , в буклете 48 стр., цена 1,79 €], освещая в 2017 праздник в Ретимни, пишет:

"Η εικόνα της Παναγίας Ελευθερώτριας που κατά την παράδοση φιλοτέχνησε ο Αντώνιος Στανίτσας δεν έχει τα στοιχεία της βυζαντινής τεχνοτροπίας. Η μορφή της Θεοτόκου και του Χριστού έχουν στοιχεία από δυτικές επιδράσεις, όπου η Παναγία και ο Ιησούς παριστάνονται ανθρώπινοι, ωραίοι σωματικά, με ενδυμασίες πολυτελείς, όχι πνευματοποιημένοι όπως στη βυζαντινή τέχνη. Η απεικόνιση είναι τελείως φυσική, πράγμα που δεν συμβαδίζει με τη βυζαντινή τεχνική, η οποία έχει ως σκοπό να εκφράσει όχι μόνο το φυσικό αλλά και το υπερφυσικό..."

и делает пометку:

"*Κανονικά η εορτή είναι στις 28 Οκτωβρίου, αυτή την ημέρα εορτάζεται η Παναγία η Ελευθερώτρια στην Αθήνα και το Διδυμότειχο, ενώ στη Σαλαμίνα στις 12 Οκτωβρίου. Στο Ρέθυμνο εορτάζεται την 1η Οκτωβρίου κατόπιν απόφασης του Μακαριστού Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Ανθίμου για να μην συμπίπτει με την εορτή των Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων στις 28 Οκτωβρίου, μαζί με το Ρέθυμνο την 1η Οκτωβρίου εορτάζει η Παναγία η Ελευθερώτρια στο Βασσαρά της Σπάρτης."

На этом, пока и остановимся (я им. в виду себя любимого - беру на Древе "академич." отпуск).

[В качестве отступления]:

От себя лишь добавлю, что условно можно согласиться и с Вами и с о.-диаконом. В том смысле, что под одним и том же названием известны разные списки икон, которые, опять-таки, условно можно попытаться разделить на 2-а иконографич. типа. Один из них, так или иначе уже описан в рос. источниках. Для описания второго потребуется изучение греч. источников, которые проскальзывают не только в бульварной или церковной или околоцерковной ленте новостей.

Ответить