Всякий, ненавидящий брата своего, есть человекоубийца; а вы знаете, что никакой человекоубийца не имеет жизни вечной, в нем пребывающей. 1 Ин. 3,15

Обсуждение статьи "ТОМИЙСКАЯ ЕПАРХИЯ"

Олексій Тре
пользователь
УПЦ МП

Сообщений: 2239
Дата регистрации: 03.04.2013
Re: Кто будет пополнять раздел - Сщмч. Ефрем Томийский (Херсонесский?)
04.09.2022 20:14:46 в ответ на "Re: Кто будет пополнять раздел - Сщмч. Ефрем Томийский (Херсонесский?) " (Панайот Кофалалос)

> Как видим, румыны отдельной строкой выделяют Ефрема, а другой строкой - остальных шестерых.

Приведите хотя бы троих из топ-списка этих загадочных румын. Могу назвать только одного - это Мирча Пэкурариу:

[Текст на румын.]: "Actele martirice pomenesc câţiva episcopi la Tomis, Constanţa de azi, încă de la sfârşitul secolului al III-lea şi începutul celui următor, cum au fost Evangelicus, Efrem şi Tit. Istoricul Eusebiu din Cezareea Palestinei scria că, la lucrările primului Sinod ecumenic de la Niceea, din anul 325, „nici schitanul riu lipsea din ceată”, adică episcopul din provincia Sciţia Mică. Se crede că numele lui era Marcu. După el se mai cunoaşte un alt episcop în cetatea Tomis abia în anul 369, anume Vetranion (sau Betranion, Bretanion). Ştiri despre el găsim în Istoria bisericească a lui Sozomen, care a trăit în veacul al V-lea. El scrie că în anul acela conducătorul Imperiului roman de Răsărit, Valens (364-378), se întorcea dintr-o campanie militară pe care o purtase împotriva goţilor aflaţi în nordul Dunării, încheiată cu pacea de la Noviodunum (azi Isaccea, în jud. Tulcea). fn drumul său spre Constantinopol, capitala imperiului, s-a oprit în Tomis. Aici a intrat în catedrala în care slujea episcopul Vetranion. Fiind un aprig susţinător al învăţăturii greşite a preotului Arie, cel care tăgăduia dumnezeirea Fiului, împăratul a încercat să-l atragă şi pe episcop la această erezie. Dar Vetranion n-a primit, ci dimpotrivă, printr-o cuvântare înflăcărată rostită în faţa împăratului şi a credincioşilor care erau prezenţi la slujbă, a apărat dreapta credinţă, aşa cum fusese ea stabilită la primul Sinod ecumenic, după care a părăsit biserica, ducându-se într-alta, împreună cu tot poporul, înfruntat în felul acesta de episcop, împăratul a poruncit să fie prins şi trimis în exil. Dar la scurt timp, după cum istoriseşte acelaşi Sozomen, „i-a îngăduit să se întoarcă”, pentru că se temea de vreo răscoală din partea „sciţilor”, adică a daco-romanilor, „ştiind că sunt viteji, iar prin poziţia locurilor, necesari imperiului roman, fiind aşezaţi ca un zid de apărare în faţa năvălirilor barbare”. Sozomen îşi încheia istorisirea arătând că Vetranion era „un bărbat destoinic şi renumit prin virtutea vieţii sale, după cum mărturisesc şi sciţii înşişi”. Aceeaşi caracterizare i-o făcea şi istoricul Teodoret, episcop al Cirului (392-458), care scria despre el că „strălucea prin tot felul de virtuţi”

Источник: Capitolul III. Teologi Daco-Romani // Dr. Mircea Păcurariu, Sfinţi daco-romani şi români (Ediţie electronică), Ed. Apologeticum 2006, s. 30: https://www.sufletortodox.ro/arhiva/carti-documente/Mircea P...pdf

[Текст на английском.]: "The strength of Christianity in Scythia Minor after 313 is proven by an impressive number of early Christian objects (rush-lights, crosses) and by over a hundred funeral inscriptions. Moreover, 35 basilicas (of the fourth to sixth centuries) were discovered inm the main fortress towns of the province (Tomis, Tropaeum Trajani, Histria, Callatis, Axiopolis and Dynogetia). The fact that bishops and priests are mentioned as martyrs in Scythia Minor strongly suggests the existence of a clerical hierarchy from a very early period.

The martyrdom acts mention bishops Evangelicus, Efrem and Tit. Historical evidence points to their existence in the province metropolis, Tomis (present-day Constanta). Some high clerics were also involved in the theological controversies debated at the first four Ecumenical Councils. In the fourth century, Mark participated in the First Ecumenical Council at Nicaca (325). Betranion defended the Orthodox faith against Arianism (369), and Gerontius participated in the Second Ecumenical Council at Constantinople (381). Theotimos I was referred to, by the church historian Sozomen, asbeingof Scythian origin, therefore not a Dacian-Roman; in his book De viris illustribus, the western writer Jerome mentioned the fact that Theotimos I had written certain theological books. They have been lost, but John of Damascus cited them in the eighth century.

There is evidence of eminent Christians in subsequent centuries: fifth-century documents mention Bishop Timothy, who participated in the Third Ecumenical Council at Ephesus, in 431: John, regarded by his contemporaries as the best theologian of his time, who translated works from Greek into the Latin: Alexander and Theotimos II. Sixth-century documents refer to Bishop Paternus, who was involved in controversies caused by the so-called 'Scythian monks' in his bishopric. A massive gilded silver disc that belonged to him is housed in the Hermitage Museum in St Petersburg. Valentinianus, a reputed theologian who corresponded with Pope Vigilius (d. 555) on the issues advanced at the Fifth Ecumenical Council in Constantinople in 553 is also mentioned."

Источник: Chapter 9. Mircea Pacurariu. Romanian Christianity // The Blackwell Companion to Eastern Christianity. (edited by Ken Parry). Blackwell Publishing was acquired by John Wiley & Sons. 2010, p. 188: https://books.google.com/books?id=fWp9JA3aBvcC&pg=PA188

А теперь вышенка на торте:

> Viața Sfântului Sfințit Mucenic Efrem, Episcopul Tomisului (Румын.)

Открываем, читаем, упираемся в фразу: «În „Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae”, col. 517, la 7 martie, ...»

На развилке: Открываем безжалостную ПЭ, т. 19, с. 50-51: https://www.pravenc.ru/text/182095.html Читаем:

"Ефрем [греч. ᾿Εφραίμ] (IV в.?), сщмч. (пам. визант. 10 нояб.), исп., еп. В Синаксаре К-польской ц. (кон. Х в.) отмечена память Е., еп. Οὐνίας, что переведено в древнерус. Прологе как «Оуниискаго» (РНБ. Соф. № 1324. Л. 54, кон. XII - нач. XIII в.) и в таком виде вошло в агиографический свод архиеп. Сергия (Спасского) «Полный месяцеслов Востока» (Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 350). По всей видимости, имеется в виду Ефрем, один из Херсонесских священномучеников, посланный на проповедь христианства к скифам (по др. версиям, к венграм или гуннам (οὔννοι), как называли венгров визант. авторы Х в.). Венгры были вытеснены из Причерноморья печенегами в 90-х гг. IX в. Т. о., выражение «епископ Οὐνίας» следует переводить как «епископ Гуннии». Епархия «гуннов» (Οὔνων) известна в составе Готской митрополии в Крыму (Darrouzès. Notitiae. P. 242). Помимо общего дня празднования 7 епископов-миссионеров (7 марта) память каждого из священномучеников могла отмечаться отдельно, как, напр., память сщмч. Капитона, еп. Херсонесского, совершавшаяся 18, 19 и 22 дек.

Ист.: BHG, N 265z, 266, 267; PG. 117. Col. 344; SynCP. Col. 212, 517; …

Οὐνίας, Карл, - что в Прологе переведено как «Оунииский». - Не Томийский, а Гунский (Гунийский) (епархия в составе Готской митрополии в Крыму, см. память 10 ноября). В итоге каждый интерпретатор тянет одеяло на себе.

Ответить